ΤΙΜΕΣ ΔΙΟΔΙΩΝ
Κυριακή 4 Ιουλίου 2010
Περνάτε διόδια ? βάλτε αντηλιακό γιατί καίνε περισσότερο και από τον ήλιο.
Όλοι νοιώθουμε στη τσέπη μας τις παράλογες τιμές των διοδίων σε δρόμους φονιάδες.
Με την άθλια δικαιολογία σύγκρισης των Ελληνικών τιμών με εκείνες των διοδίων στους δρόμους της Γερμανίας, Γαλλίας ή της Ιταλίας, οι τιμές των διοδίων ΑΥΞΆΝΟΥΝ ΣΥΝΕΧΏΣ.
Άθλια δικαιολογία γιατί ΟΥΤΕ οι μισθοί είναι οι ίδιοι – ο Έλληνας παίρνει το 1/3 των χρημάτων - αλλά ούτε και η ποιότητα των δρόμων.
Πληρώνουμε διόδια αυτοκινητοδρόμων τύπου Γερμανίας με “αυτοκινητόδρομους” τύπου Σουδάν.
Οι συμβάσεις παραχώρησης των Ε.Ο. για να γίνουν … αυτοκινητόδρομοι, έγινε από τον Γ. Σουφλιά.
Οι ιδιωτικές εταιρείες που ανέλαβαν τη συντήρηση και τα έργα, χωρίς να κάνουν πρώτα κάποιο έργο όπως όφειλαν, τοποθέτησαν και νέους σταθμούς διοδίων αυξάνοντας ταυτόχρονα και τις τιμές. Δηλαδή στην ουσία, μαζεύουν πρώτα τα χρήματα από τα διόδια (ΑΠΟ ΕΜΑΣ) για να κάνουν ΜΕΤΑ τα έργα που προβλέπει η κάθε σύμβαση.
Κύριε Σουφλιά με αυτό το τρόπο, όλοι μας είχαμε τη δυνατότητα να υπογράψουμε αυτή τη σύμβαση παραχώρησης γιατί πρώτα θα περιμέναμε να μας τα ¨δώσουν” οι οδηγοί στα διόδια και μετά θα τους φτιάχναμε το δρόμο.
Επιπλέον για όσους δεν το γνωρίζουν, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης , ΚΑΘΕ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ οι τιμές ΟΛΩΝ των διοδίων θα ακριβαίνουν ακολουθώντας την τιμαριθμική αναπροσαρμογή.
Με το ΚΚΕ μας χωρίζουν ιδεολογικές διαφορές όμως πρέπει να παραδεχθούμε ότι οι οπαδοί του ανήκουν σε εκείνους που θα βγούνε στο δρόμο για να υπερασπίσουν τα πιστεύω τους – σε αντίθεση με τους οπαδούς της παράταξης μας που ανήκουν πλέον στη κατηγορία “αγώνας με ποπ κορν και τηλεόραση”-.
Διαβάσαμε λοιπόν ένα άρθρο στο Ριζοσπάστη (2005) σχετικά με τα διόδια, σημεία του οποίου μεταφέρουμε εδώ :
“Πρόκειται για το σκάνδαλο των σκανδάλων σε βάρος του ελληνικού λαού: Η κυβέρνηση της ΝΔ, ξεκινώντας ακριβώς από εκεί που σταμάτησε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παραδίδει όλο το εθνικό δίκτυο στο ιδιωτικό μεγάλο κεφάλαιο, όχι μόνο «αντί πινακίου φακής», αλλά υποχρεώνοντας τον ελληνικό λαό να πληρώνει εφ' όρου ζωής πανάκριβα διόδια και άλλες παρόδιες εξυπηρετήσεις. Με πρόσχημα την ανάγκη χρηματοδότησης των έργων για ολοκλήρωση της ΠΑΘΕ και της εθνικής Τρίπολης - Καλαμάτας, την κατασκευή της Ιόνιας Οδού (Αντίρριο - Ιωάννινα), του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (σύνδεση ΠΑΘΕ - Εγνατίας) και της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης, προωθεί την παραχώρηση σε ιδιώτες της εκμετάλλευσης (κατά το πρότυπο της Αττικής Οδού), όχι μόνο αυτών των δρόμων, αλλά και των ήδη υπαρχόντων!
Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, εξήγγειλε το πακέτο εκτέλεσης έξι οδικών έργων, με το σύστημα των «συμβάσεων παραχώρησης».Ο υπουργός δήλωσε ότι ως κυβέρνηση θεωρεί πως «έχει διαμορφώσει τεύχη Δημοπράτησης και Σχέδια Σύμβασης Παραχώρησης, τα οποία εξασφαλίζουν κοινωνική αποδοχή και προστασία του δημοσίου συμφέροντος, που όμως θα είναι ελκυστικά και χρηματοδοτήσιμα από τους ιδιώτες».
Από το συνολικό κόστος των 7 δισ. ευρώ για την κατασκευή των έξι έργων, τα 2 δισ. ευρώ θα είναι η συμβολή του ελληνικού δημοσίου και της ΕΕ σε «ζεστό» χρήμα.
Τα υπόλοιπα 5 δισ. ευρώ υποτίθεται ότι θα καταβληθούν από τους ιδιώτες. Στην πραγματικότητα δεν είναι έτσι, γιατί:
1. Στους ιδιώτες παραχωρείται επιπλέον - και μάλιστα από την ημέρα της υπογραφής της σύμβασης και όχι από την ημερομηνία ολοκλήρωσης των έργων - η εκμετάλλευση των διοδίων των ήδη κατασκευασμένων - με χρήματα του ελληνικού λαού – τμημάτων του εθνικού δικτύου. Ουσιαστικά διαλύεται το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ ΑΕ) και χαρίζονται στους ιδιώτες τα έσοδά του, ως το 2012 που αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά.
2. Οι «παραχωρησιούχοι» θα πάρουν δάνεια για το υπόλοιπο ποσό. Το ελληνικό δημόσιο - όπως είπε ο Γ. Σουφλιάς - δεν εγγυάται μεν τα αυτά τα δάνεια, ωστόσο θα εγγυηθεί τα έσοδά τους με βάση και τους κυκλοφοριακούς φόρτους που προβλέπονται σε κάθε ένα από αυτά.
3. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις που ούτε οι επιδοτήσεις αυτές είναι αρκετές, δίνονται ως «πανωπροίκια» και τμήματα δημόσιων έργων, όπως για παράδειγμα στον ανάδοχο του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, δίδεται απευθείας η κατασκευή του τμήματος Σκάρφεια - Θερμοπύλες, 16 χιλιομέτρων, ενώ στη συνέχεια παραχωρείται και η εκμετάλλευσή του!
Τα έργα θα τα εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια οι ιδιώτες, αλλά στη συνέχεια δε θα τα παραλάβει το ελληνικό δημόσιο - εκτός ίσως από την υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης - αλλά θα ξαναπαραχωρηθούν για εκμετάλλευση, κατόπιν διαγωνισμού, στους ίδιους ή σε άλλους ιδιώτες.
Δηλαδή οι μεγαλοκατασκευαστές και μεγαλοτραπεζίτες, χωρίς να βάλουν στην ουσία το χέρι στην τσέπη, θα εκμεταλλεύονται ολόκληρο το εθνικό δίκτυο για 30 χρόνια εισπράττοντας τα τσουχτερά διόδια!
Πανάκριβα διόδια
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ παραδέχτηκε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες
υπολογίζεται ότι θα έχουν υπογραφεί όλες μέχρι τον Απρίλη του 2006, θα επιφέρουν σημαντικές αυξήσεις στην τιμή των διοδίων, χωρίς ωστόσο να δώσει κάποιες ακριβείς τιμές με πρόσχημα ότι «βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους παραχωρησιούχους». Είπε, απλώς, ότι οι τιμές των διοδίων θα συμβαδίσουν με αυτές της Ευρώπης. Τι σημαίνει αυτό; Πρόσφατα ο υπουργός είχε δηλώσει ότι για να φτάσουμε την Ευρώπη, η τιμή των διοδίων από 1,6 λεπτά το χιλιόμετρο που είναι τώρα στην Ελλάδα θα πρέπει να πάει στα 4 λεπτά το χιλιόμετρο!
Οι ίδιοι οι παράγοντες των κατασκευαστών μιλούν για μια τιμή γύρω στα 4,5 λεπτά το χιλιόμετρο, ώστε να μπορέσουν «να βγουν» τα έργα και να υπάρχει ένα κέρδος, αφήνοντας να εννοηθεί ότι επιπλέον θα πρέπει να υπάρχουν παράλληλα και οι κρατικές επιδοτήσεις - «σκιώδη διόδια», όπως λέγονται διεθνώς.
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, στην προσπάθειά του να δικαιολογήσει αυτή την
ευρείας έκτασης ιδιωτικοποίηση, επικαλέστηκε την έλλειψη χρημάτων του δημοσίου,
την καλή ποιότητα των έργων που γίνονται με αυτοχρηματοδότηση, την εισαγωγή
κεφαλαίων και τη μετάθεση κατασκευαστικών κινδύνων στους αναδόχους.
Όμως παρατηρεί κανείς εύκολα από τις δηλώσεις του που εξειδικεύουν τους
όρους των συμβάσεων αυτών, η κυβέρνηση ουσιαστικά ξεπουλά στους ιδιώτες το εθνικό οδικό δίκτυο σχεδόν δωρεάν, αφού παραχωρεί υπάρχοντα διόδια, ενώ δεσμεύεται ακόμη και με... επιδοτήσεις! Από πού λοιπόν θα προέλθει η εισαγωγή κεφαλαίων μόνο η κυβέρνηση το ξέρει. Οσον αφορά το επιχείρημα ότι τα έργα εκτελούνται σε τακτό και γρήγορο χρονοδιάγραμμα, αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι η
προκήρυξη των διαγωνισμών έγινε το 2000 και τα έργα θα ολοκληρωθούν - αν
ολοκληρωθούν - το 2012.
Αναφερθήκαμε στα διόδια, στον κ. Σουφλιά και στο Ριζοσπάστη γιατί και αυτή η κοροϊδία είναι αποτέλεσμα της ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ – με ελάχιστες εξαιρέσεις – του λαού σε οποιαδήποτε αθλιότητα.
Η ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΑΠΟΘΡΑΣΥΝΗ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΜΑΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΣΑΝ ΑΒΟΥΛΑ ΠΡΟΒΑΤΑ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου